A videojátékokban gyakran találkozhatsz szövetségesekkel, segítőkkel, akiket a gép irányít. Őket hívjuk NPC-nek (non-player character) Sajnos általában elég buták, és mivel sokat vannak a játékos mellett, ez nagyon feltűnővé, sőt zavaróvá válhat. Ugyanazt ismételgetik, elakadnak a pályákon, és csak a legegyszerűbb feladatokra képesek.
Ezen változtatna egy kanadai cég, amelynek mérnökei a Google mesterséges intelligenciáját fejlesztették korábban. Az Artificial Agency (AA) 16 millió dollárból (ez csaknem 6 milliárd forint) újítaná meg az NPC-ket. A mesterséges intelligencia lehetővé teszi, hogy a gépi szereplők ne előre megírt tevékenységeket végezzenek, hanem maguk találják ki, hogyan segíthetnek.
A cég egyik kísérletében egy Minecraft-karakter szerepel. Ennek csak annyit mondtak, hogy legyen jó fej és segítőkész. Amikor a játékos arra kérte, hogy segítsen neki felkészülni egy veszélyes barlangi küldetésre, a robotbarát magától találta ki, mit tegyen. Összeszedte a bázisról a szükséges páncélt, szerszámokat, fegyvereket és elemózsiát. És amikor a játékos közölte, hogy gluténérzékeny, az NPC elnézést kért, amiért kenyeret hozott, és sült csirkére cserélte.
Az okos NPC-k forradalmasíthatják az olyan játékokat, ahol a gépi karakterek szinte főszereplők. Ilyen például a Sims, amelyben egy család életét követhetjük nyomon.
A tárgyalások folynak a játékstúdiókkal, a fejlett mesterséges intelligencia biztosan megérkezik előbb-utóbb. Ráadásul az AA nem az egyetlen vállalkozás, amely ilyesmit fejleszt. A kérdés az, hogy a játékosoknak mennyit kell majd fizetniük ezért. (Qubit / Kispolgár)